fredag, juni 19

Midsommarafton 2009

Hej alla läsare :)
Först och främst ska jag tillägna min mamma en stund här, hon har alla mina tankar till sig idag.
Hon fick äntligen sitt slut på sitt lidande efter 8 månaders lungcancer, de vart oxå ett vackert avslut, på självaste Midsommarafton. I sitt eget hem fick hon somna in i både systers och pappas armar, de är jag glad över att hon inte var ensam. Själv befan jag mig på Västerviks lassaret med Albin som fick ett nytt liv, tydligen de liv mamma gav efter sig. Beskedet fick jag via min broder, som var lugn och sansad i sin röst, de föll en stor sten av lättnad att allt var över.
På vägen hem till bardomshemmet, denna dag, stannade jag till i mor och fars sommarbostad, de var tidig fm och solen värmde. Där plockade jag en vacker blomsterbukett, som jag vet att mamma älskade att göra till midsommar. Tankarna stanna där jag stod, på hur livet igentligen är skört och inget för givet. Sorgen var blandad med lättnande känslor, kvar hade vi min syster att kämpa för, hon hade ju sitt och sin cancer kvar.
Att ta farväl av någon så nära känns bara så skönt i den stillhet vi fick, blommorna lade jag i min mammas hand, och klappade om henne på kinden och sa farväl älskade mamma. Tack för den tiden vi har fått med dig, vi kommer aldrig att glömma de du har kämpat för din familj.

6 år har gått, tiden går fort, väldigt fort.
Ska faktiskt erkänna att helger som denna känns inte alls lika angelägna längre. Med din bortgång tog du mycket med dig Mamma, tyvärr. De var du som var den röda tråden i familjen, du fixade och donade för jul, påsk och midsommar, till och med fick vi uppdukat smörgåsbord till pingst och alla helgona helgen. De saknar jag mycket, din goda vällagade mat.
Undrar många gånger hur du hade sett på mitt nya liv, livet med Albin! Vet mamma att du var en fantastisk människa, och tog till dig all slags folk till ditt innersta, ingen var utanför, du gav de du kunde och tänkte inte på att få så mycket tillbax. Du hade säkert gillat mig än idag, älskat mig för den jag är, de vet jag. Jag har ju ditt ruter i mig, din full i fan jargong, liten och jävligt rapp.
Vet att jag har din mentala styrka pappas fysiska hälsa, kan jag bli annat än bäst!!

Som sagt, jag ska jobba idag, knacka ner ytterligare en spis på sjötorpet, de ger sig ju aldrig dessa kvinnor. Men med styrka och olusten att fira Midsommar, så gör jag de mer än gärna. Klart att de kommer att dukas upp sill och nubbe, nubben tar jag för dig mamsen, skål krutkärring ;)
Utan dig hade jag inte vart här och den jag är idag...

Trevlig Midsommar till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar