tisdag, april 7


Missnöje för vården, eller inte..de är frågan de!
De är jag säkert inte ensam om, idag och i dagarna kämpar jag för en rätt att höra, höra hjälpligt med hörapparater på båda mina öron. Är barndomshörselskadad sedan barnsben, mina syskon och far har samma ärvsliga hörsel, samt min son fick även ärva hörselnedsättningen. Så är de och jag ser de inte som de största problemet i livet, de går faktiskt att klara sig ganska så bra ändå. Om man nu är som vi, ganska så öppna och skojfriska och en stor portion envishet :)
Har hamnat i en tråkig dilemma där landstinget snålar, jag ska erkänna att under alla mina år som funktionshandikappad så har jag aldrig stött på de innan. De har varit givmilda med hörselhjälp och stöttning. Men just nu när jag skulle behöva dom som bäst så känner även jag av sparsamheten. Jag har förståelse för viss nedskärning, men inte på detta!
Jag har så pass grav hörselnedsättning så jag behöver ännu mer starkare apparater, problemet är att dom landstinget har att erbjuda idag är nu för svaga. De finns självklart bättre och starkare app, men dom har inte landstinget köpt in pga för höga kostnader.
Orimligt, orättvist och väldigt frustrerande. Resonerar de likadant för den som tex behöver en protes till sitt ben? Får man inte hela längden där? Eller vad är de frågan om?

Alltså de är en kostnad som jag själv får ta, fick en offert idag från Hörsel klinikens privata på två nya apparater som jag skulle funka mer hjälpligt med, 2 st Phonak hörapp Naida pris 22.300 kr.

Som hittat, eller hur? Passar ju min klena hushållskassa...
Nåväl, omgivningen vet ju hur pass dåligt jag hör. Men jag bävar för den dagen då något inträffar pga av att jag har missuppfattat viktig info. Jag gör något fel och en annan människa kommer till skada, den tanken vågar jag inte ens gå omkring och fundera på. De kan ju faktiskt hända även den som hör bra oxå, får jag trösta mig med.

Men en positiv landstings grej är ju iaf högkostnadsskyddet! Den har jag tjänat in på många gånger om, hämtade ut sonens och min lilla portion för en månad framöver.
Varje månad handlar de om 2000 kr i medikament. Då ska svenska samhället ha en eloge, för ett bra system på högkostnadsskyddet, tack!

Ska se vad jag kan hitta för kryphål för ett ekonomisk hjälp för mina små raringar i öronen.
Annars får de gå ett tag till och invänta på högsta vinsten på lottoraden ;)

1 kommentar:

  1. Javisst! Jag skulle vilja höra den som säger, här vi har en protes som skulle vara jättbra för dig, men på grund av besparingar så kan vi bara köpa in en halv!
    Helt sjukt ju.
    Håller själv på att pröva ut nya hörapparater, skitjobbigt.

    SvaraRadera